Wednesday, September 24, 2008

Ramadhan bakal dirindui...

"Demi masa..."

Hari ni last babah cuti... sepatutnya dah turun ke company hari selasa... disebabkan rawatan mak bidan lebih penting, babah mintak ler cuti extra lagi 2 hari (walaupun bos tak redha)...

Biarlah, kalau ikutkan bos tu, hidup mati di company lebih tinggi darjatnya berbanding yang lain2... kekadang aku terfikir... kenapa sampai macam tu? Tak boleh ka ada sikit... sikit... timbang rasa... aku diperuntukkan cuti rehat 7 hari setahun, kenapa 7 hari? sebab kononnya company sudah banyak bagi cuti.. cuti mid-semester lah, semester 1 lah, semester 2 lah, public holiday lah... so, cukup la 7 hari... (apa? macam la masa cuti tu aku dok goyang kaki? Buta perut ka?)

Ishh... bulan2 posa ni aku dok sumpah seranah la plak... astagfirullah...

Ok, sambung... cuti isteri bersalin 7 hari... tak kira la jatuh dalam public holiday ka, weekend ka... yang penting 7 hari ja... So, isnin, Is masuk wad tapi tak bersalin lagi, aku mintak la 1 hari cuti dari cuti rehat yang 7 hari tu... selasa Is bersalin, so kira2nya cuti aku sampai isnin ja lah.. rabu pi ambik mak bidan (40 minit pegi balik kalau tak jammed)... mak bidan cakap, Is kena habis treatment sampai hari rabu next week...

Sudah... mampuih aku... selasa dah kena turun opis... treatment lak waktu pagi sampai tengah hari... mak bidan cakap Is dah teruk sakit sebab masa bersalin anak pertama & kedua, dia tak undergo proper treatment lepas bersalin... sebab tu asyik sakit2 ja... (meroyan la tu)... jadi kali ni mesti buat betul2... masa depan Is, masa depan aku & anak2 gak... alhamdulillah, sekarang Is dah banyak improve... syukur... baby pun sihat...

Ok sambung, aku pun sms la bos aku bagitau aku tak leh turun opis hari selasa & rabu... nak mintak cuti rehat lagi 2 hari daripada yang 7 hari tu... dia sms aku balik... biasa la... negatif... Aku nekad, pagi esoknya aku terus pi ambik mak bidan & tak turun opis... so, member se opis pun sms, "tak turun kerja ker?"... aku reply & tanya kenapa... dia cakap awal2 pagi bos dah meletup! Memang aku dah agak... cakap banyak pun tak guna...

Mesti korang tertanya2 apa sms bos aku kat aku? hehehe... tak payah la aku citer kat sini... tak baik... biar la dia...

Benda2 macam ni yang buat aku lagi "cemuih" kat company aku... dan kat bos aku... tapi simpan dalam hati ja lah... (walaupun dah pecah kat blog ni).... bukannya aku suka2 mintak cuti tu... apa tak boleh fikir ka hapa? Sakit bersalin tu sakit yang no.2 paling sakit selepas sakit nak mati! Teringat kat apa yang mak aku selalu kata, "belajag tinggi2 masuk U tapi dok bodo lagu tu gak..."

Esok, bersiap sedia lah aku... nak kena fire ka, ambush ka, attack ka... macam biasa... aku akan senyum dan redha...

Rindunya rasa hati nak sambut ramadhan bersama keluarga...

4 comments:

KakNi said...

Belum kena kat dia, dia tak tahu lar... takpalah Babah, sabag lar banyak2, semoga ada manfaatnya di hari kelak... jgn lwn api dgn api...

je@ said...

sabar weh... biasalaa bos tu.. die tak paham semua ni.. tak habis-habis nak meletup jek die tu ek.. apa-apa punharap is & anak anak sihat walafiat..

Anonymous said...

ngeh ngeh ngeh...i know the bos :))

IsQim said...

teachernunu: syy.. hehehe