Thursday, December 29, 2005

BAB 3 [Selamat Hari Raya Aidilfitri...]

Seperti tahun-tahun yang lepas, Aidilfitri datang lagi. Tiada apa yang luar biasa cuma ahli keluarga dah bertambah... mesti meriah punya raya! Cuma angan-angan nak berbuka puasa di kampung tak kesampaian sebab kami terpaksa balik kampung lewat, sebab masih kerja. 'Flight' dari Miri ke KL petang 2hb Nov (Gambar tu masa kat 'departure hall' airport Miri) dan 'connecting flight' ke Alor Setar keesokan paginya... pagi raya tu beb! Aduh, rindu makanan kat kampung la.. dan terpaksa pulak 'overnight' kat KL. Mulanya kami dah setuju nak lepak kat KLIA jer, tup tup salah sorang 'big bro' Babah diorang sponsor satu bilik kat Concorde Inn, Sepang. Hadiah untuk 2 puteri kesayangan kami katanya. 'Thank you very much B.Zul'. So, selamatlah Batrisyiya & Damiya daripada kena lepak kat KLIA malam tu.

3hb Nov jam 4.30 pagi kami dah bangun 'get ready' untuk 'flight' balik Alor Setar. Kesian Batrisyiya & Damiya yang tengah syok tidur, kena angkat naik bas ke KLIA. Tapi takpa, 'at least' diorang dah tidur selesa 'compare' kena tidur kat KLIA. Lebih kurang jam 9.00 pagi kami mendarat kat airport Kepala Batas, Alor Setar. Orang lain dah dok kat masjid, kami baru terhegeh-hegeh turun kapal terbang. Tak solat sunat Aidilfitri kat masjid ler kami tahun ni... hmm... Apa-apa pun, alhamdulillah... dah sampai Jitra, rumah Babah diorang. Pagi raya kat Jitra tahun ni agak sepi sebab, Adik Babah diorang a.k.a Ayah Teh kena belayar... raya atas kapal ler, Kak Long Babah diorang a.k.a Mak Long beraya kat Terengganu & Kak Ngah Babah diorang a.k.a Mak Ngah beraya kat Alor Setar. Hmmm... yang tinggal 2 adik Babah diorang a.k.a Ayah Anjang & sorang lagi Cik Su.. Mak Tok & Tok Ayah pun nampak sayu jer... mujur ler ada cucu 2 orang yang bising ni. Tu gambar Batrisyiya bersama Tok Ayah & Mak Tok. Damiya masa ni tengah lena diulit mimpi daaa...

Malam tu bila dah reda raya kat Jitra, baru lah kami bertolak balik Kangar, rumah Ibu diorang. Mujur tahun ni Kak Long diorang sudi meminjamkan kereta. Terima kasih Kak Long & Bang Long... senang kami nak berulang alik Jitra-Kangar. Kereta sendiri dah dibawa ke Miri, apa boleh buat. Lebih kurang tengah malam baru sampai Kangar. Semua adik beradik dah ada kecuali famili Kak Yani, kakak Ibu diorang a.k.a Mak Long, yang dalam proses nak bertolak dari Ipoh. Tahun ni kat Kangar kira 'boom' gak sebab nak kenduri Adik Ibu diorang a.k.a Pak Lang. Cerita kenduri ni, hmm... biasa la... nak kenduri mesti kecoh punya! Mana ada kenduri yang dok diam-diam, bukan kenduri namanya tu! Suasana kalau dah meriah ni, budak-budak ler yang paling seronok. Kita sibuk mengemas, diorang pun sibuk nak mengemas. 'At last' nah ambik penyapu & sodok sampah ni! (Gambar Batrisyiya buat kerja amal, hehehe). Bila dah reda sikit keadaan di Kangar kami pun balik ke Jitra pulak dan macam tu lah keadaannya sampai habis cuti, Jitra, Kangar, Jitra, Kangar, Jitra... Ada la sesekali kami akan ubah laluan perjalanan ke tempat lain, tapi tahun ni kami cuma sempat ke KL jer. Itupun 2-3 hari jer atas urusan rasmi yang perlu diselesaikan. Tambah dengan musim hujan, malas rasanya nak keluar rumah. Tidur lagi 'best'. Anak-anak pun seronok tidur, sejuk ler katakan... lebih-lebih lagi kat Kangar, fuyooo... kena 'time' hujan, macam 'air-cond' 18 darjah C!! Tarik selimut ler jawabnya. Seronok bila balik kampung ni.